APB raih pendapatan RM20.5 juta

BeritaHarian Fri, Feb 23, 2024 07:54pm - 2 months View Original


SHAH ALAM: APB Resources Bhd, fabrikasi peralatan kejuruteraan reka bentuk terkemuka , mengumumkan prestasi kewangan Kumpulan untuk tempoh 15 bulan berakhir 31 Disember 2023.

Bagi suku semasa APB merekodkan hasil RM20.5 JUTA selepas, Lembaga Pengarah meluluskan pelanjutan tahun kewangan semasa, peralihan akhir tahun dari 30 September kepada 31 Mac, menandakan kemasukan strategik APB ke dalam sektor pembuatan semikonduktor dan komponen elektronik sebagai sebahagian daripada usaha mempelbagaikan perniagaan Kumpulan.

Pada 18 Disember 2023, APB telah mengorak langkah penting dengan memeterai Perjanjian Jualan Saham (SSA) dengan General Produce Agency Sdn. Berhad dan Ng Kweng Chong Holdings Sdn Bhd. untuk pemerolehan 70.0 juta saham biasa dalam Globetronics Technology Bhd (Globetronics), berjumlah kira-kira 10.41 peratus kepentingan ekuiti, dengan jumlah balasan RM140 juta tunai.

Pemerolehan ini, disokong oleh pemegang saham pada Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) pada 6 Februari 2024 dan berakhir pada 16 Februari 2024, menandakan kemasukan strategik APB ke dalam sektor pembuatan semikonduktor dan komponen elektronik sebagai sebahagian daripada usaha mempelbagaikan perniagaan Kumpulan.

Walaupun terdapat perubahan dalam campuran produk yang membawa kepa da pelarasan margin keuntungan kasar kepada 30.3%, dan dikenakan yuran profesional yang berkaitan dengan pengambilalihan baru-baru ini, Syarikat mencatatkan keuntungan selepas cukai sebanyak RM0.6 juta.

Angka-angka ini mewakili tempoh pelaburan strategik dan penjajaran semula, kerana APB meletakkan Kumpulan untuk peringkat pertumbuhan seterusnya.

Pasukan pengurusan APB berkata dalam mencerminkan hasil kewangan suku ini, kami mengiktiraf pelaburan strategik yang telah kami lakukan, terutamanya pemerolehan Globetronics kami, sebagai langkah penting ke arah kepelbagaian dan pertumbuhan jangka panjang APB.

"Walaupun keuntungan selepas cukai kami dialami. pelarasan sementara, terutamanya disebabkan oleh perbelanjaan berkaitan pemerolehan, kami melihat langkah-langkah ini sebagai asas untuk mengukuhkan jejak kami dalam industri semikonduktor. Komitmen kami kekal teguh dalam memanfaatkan inisiatif strategik ini untuk meningkatkan kedudukan pasaran kami dan memberikan nilai yang mampan kepada pemegang kepentingan kami, " katanya di sini hari ini.

Sebagai kesimpulan, APB kekal positif tentang prospek, bukan sahaja dalam sektor fabrikasi teras tetapi juga dalam ruang semikonduktor yang sedang berkembang.

Pelaburan modal industri yang diperbaharui, terutamanya dalam bidang di mana APB mempunyai kepakaran mendalam seperti oleo-kimia, minyak & gas, tenaga, dan sektor petrokimia, digabungkan dengan kemasukan strategik ke dalam domain semikonduktor melalui pemerolehan Globetronics, meletakkan Kumpulan untuk merebut spektrum peluang yang muncul.

Tumpuan dwi ini menekankan kesediaan APB untuk memanfaatkan kekuatan sedia ada Kumpulan sambil menerima laluan pertumbuhan baharu.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

APB 1.850
GTRONIC 1.260

Comments

Login to comment.