Yew Lee raih pendapatan RM3.3 juta pada suku keempat

BeritaHarian Fri, Feb 23, 2024 07:47pm - 2 months View Original


KUALA LUMPUR: Yew Lee Pacific Group Bhd, pengeluar berus industri serta perdagangan perkakasan dan alat ganti mesin industri, hari ini mengumumkan keputusan kewangan Kumpulan untuk suku keempat berakhir pada 31 Disember 2023.

Segmen pembuatan terus menunjukkan prestasi kukuh, menyumbang RM3.6 juta kepada pendapatan suku itu, meningkat daripada RM3.3 juta pada S4 TK2022.

Momentum positif ini menunjukkan daya tahan cabang pembuatan dan prestasi yang konsisten di tengah-tengah cabaran yang lebih luas dalam industri sarung tangan.

Sebaliknya, segmen dagangan menghadapi turun naik, sebahagian besarnya disebabkan oleh persaingan dalam pasaran tempat mereka beroperasi dan perang harga.

Sebagai tindak balas, Yew Lee mengambil langkah tegas untuk menyelaraskan segmen ini, memfokuskan pada penyatuan dalam segmen dagangan untuk meningkatkan kecekapan kosnya. Pelarasan ini adalah sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk memastikan segmen dagangan adalah sejajar dengan matlamat kecekapan dan keuntungan syarikat.

Secara keseluruhan, Yew Lee melaporkan hasil sebanyak RM4.9 juta untuk S4 TK2023, penurunan sedikit daripada RM5.3 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya, disebabkan oleh variasi dalam pesanan jualan merentas pasaran.

Suku itu juga menyaksikan peningkatan kecil dalam kerugian selepas cukai, mencecah RM1.4 juta, meningkat daripada RM1.1 juta pada S4 TK2022.

Perubahan ini mencerminkan kesan keadaan pasaran semasa dan pelaburan strategik yang dibuat oleh syarikat, termasuk kos yang berkaitan dengan penubuhan anak syarikat baharu di Thailand.

Pada asas suku ke suku, hasil Yew Lee berkurangan kepada RM4.9 juta pada S4 TK2023 daripada RM5.6 juta pada suku sebelumnya berakhir 31 September 2023 (S3 TK2023), manakala kerugian selepas cukai meningkat daripada RM0. 1 juta hingga RM1.4 juta. Ini mencerminkan kesan pengurangan pesanan jualan dan pelarasan operasi dalam tempoh berkenaan.

Pengarah Urusan Yew Lee, Ang Lee Leong berkata, ketika syarikat mengharungi fasa semasa, adalah penting untuk mengenali kesan trend industri yang lebih luas terhadap prestasi syarikat, terutamanya dalam sektor sarung tangan getah, yang kekal sebagai penyumbang penting kepada pendapatan.

"Industri telah menghadapi cabaran akibat lebihan bekalan dan ketidakseimbangan pasaran berikutan pengembangan pesat dan penimbunan stok semasa pandemik. Walaupun terdapat halangan ini, kami optimis tentang pemulihan sektor ini, didorong oleh kesedaran kebersihan global yang meningkat dan penggunaan sarung tangan yang semakin meningkat, " katanya di sini hari ini.

Beliau menambah, untuk melengkapkan perniagaan teras dan mengurangkan risiko khusus industri, Yew Lee secara aktif mempelbagaikan portfolionya.

"Kami sedang mengembangkan rangkaian berus industri kami, memperkenalkan pilihan yang boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan pasaran yang pelbagai dan mengukuhkan kehadiran kami di pasaran tempatan dan antarabangsa. Selain itu, kami meluaskan skop kami dalam segmen perkakasan dan bahagian jentera perindustrian, meneroka peluang baharu dalam sektor seperti semikonduktor, kayu, kaca dan pertanian. Inisiatif strategik ini direka untuk bukan sahaja mengukuhkan kedudukan pasaran kami tetapi juga mengurangkan kebergantungan kami kepada industri sarung tangan getah, memastikan model perniagaan yang lebih seimbang dan berdaya tahan untuk Yew Lee," kata Lee Leong.

Pada 23 Februari 2024, harga saham Yew Lee berada pada RM 0.39, mewakili modal pasaran sebanyak RM208 juta.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

YEWLEE 0.395
YEWLEE-WA 0.135

Comments

Login to comment.