Synergy House umum dividen interim

BeritaHarian Fri, Dec 29, 2023 06:47pm - 4 months View Original


SHAH ALAM: Synergy House Bhd, syarikat e-dagang rentas sempadan dan pengeksport perabot rumah sedia dipasang (RTA), mengumumkan dividen interim satu peringkat sebanyak 1 sen sesaham biasa bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023.

Pemberian dividen itu berikutan prestasi kewangan kumpulan yang memberangsangkan sepanjang tahun, diserlahkan oleh jumlah hasil sebanyak RM179.4 juta dan keuntungan sebelum cukai (PBT) sebanyak RM23.4 juta untuk tempoh 9 bulan berakhir 30 September 2023.

Angka berkenaan, yang merangkumi hasil ketara sebanyak RM69.2 juta dan PBT sebanyak RM11.4 juta untuk suku ketiga sahaja, menggariskan strategi kejayaan Kumpulan dalam kedua-dua segmen perniagaan kepada pengguna (B2C) dan perniagaan kepada perniagaan (B2B), terutamanya dalam pasaran utama seperti Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK).

Sebagai mengiktiraf sokongan dan keyakinan berterusan para pemegang saham terhadap Kumpulan, Synergy House telah mengumumkan bahawa sekuriti Syarikat akan didagangkan secara ex-dividen mulai 11 Januari 2024.

Tarikh terakhir penyerah simpanan ditetapkan pada 12 Januari 2024, dengan dividen perlu dibayar pada 31 Januari 2024.

Pengarah Eksekutif Synergy House, Tan Eu Tah berkata, dividen ini mencerminkan komitmen kukuh syarikat untuk menyampaikan nilai pemegang saham.

"Ia adalah hasil langsung daripada kesihatan kewangan kami yang teguh dan keyakinan kami terhadap pertumbuhan mampan pasaran e-dagang global. Kami percaya bahawa memberi ganjaran kepada pemegang saham setia kami adalah yang terpenting, kerana mereka adalah penting dalam kejayaan berterusan dan usaha masa depan kami," katanya di sini hari ini.

Pasaran e-dagang, terutamanya dalam segmen perabot, telah menunjukkan pertumbuhan yang luar biasa, dan Synergy House telah berada di barisan hadapan untuk memanfaatkan trend ini.

Tumpuan strategik Kumpulan untuk meningkatkan kehadiran dalam talian dan penglibatan pelanggan adalah penting dalam memacu pertumbuhan dan meluaskan jangkauan pasaran.

Ini terbukti di mana dalam tempoh 9 bulan berakhir 30 September 2023, kumpulan mencatatkan jumlah hasil B2C sebanyak RM77.1 juta yang telah jauh melebihi jumlah hasil B2C yang dicapai oleh Kumpulan dalam tahun kewangan 12 bulan berakhir 31 Disember 2022 sebanyak RM49.6 juta.

Beliau berkata, pengisytiharan dividen interim satu peringkat pertama oleh Synergy House untuk TK2023 mencerminkan prestasi kewangan kukuh Kumpulan dan prospek optimistik untuk masa hadapan.

Tumpuan Kumpulan untuk memaksimumkan nilai pemegang saham, ditambah dengan pertumbuhan strategik dalam pasaran perabot e-dagang global, meletakkannya dengan baik untuk kejayaan yang berterusan.

Pada 29 Disember 2023, harga saham Synergy House ialah RM0.705, mewakili modal pasaran RM352.5 juta.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

SYNERGY 1.610

Comments

Login to comment.