Modal pasaran Pecca cecah RM1 bilion, tumpu segmen penerbangan

BeritaHarian Fri, Dec 08, 2023 12:11pm - 5 months View Original


KUALA LUMPUR: Pembuat upholsteri automotif, Pecca Group Bhd (Pecca) menumpukan kepada segmen penerbangannya untuk membuka fasa pertumbuhan seterusnya.

Pengarah Urusannya, Datuk Kelvin Teoh Hwa Cheng, berkata pada tahun fiskal 2023, Pecca memperoleh hampir 98 peratus pendapatannya daripada perniagaan upholsteri automotif.

Beliau berkata, dalam tempoh lima tahun, pihaknya menyasarkan untuk memperoleh sekurang-kurangnya 15 peratus daripada pendapatannya daripada perniagaan penerbangan.

Pada suku pertama tahun kewangan 2024, kumpulan itu mencapai kejayaan dengan pesanan pembelian pertamanya untuk menyediakan pesawat penumpang Airbus A320 yang berdaftar Eropah dengan 180 tempat duduk.

"Sijil EASA, yang kami terima daripada Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah awal tahun ini, membuka banyak pintu untuk kami.

"Kami kini mampu memberi perkhidmatan kepada industri penerbangan yang lebih luas, pasaran yang merangkumi syarikat penerbangan komersial, pemberi pajakan dan pelabur pesawat, serta ekosistem penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO)," katanya.

Teoh berkata, industri penerbangan adalah industri yang sangat ketat dikawal selia dengan permintaan yang teliti terhadap kualiti, piawaian dan masa pemulihan, yang bermakna Pecca mungkin boleh memperoleh marjin keuntungan yang lebih tinggi daripada segmen perniagaan itu.

Beliau berkata, pihaknya kini memberi tumpuan untuk membina pangkalan pelanggan yang kukuh dan stabil dengan bantuan dua rakan kongsinya, Global Component Asia Sdn Bhd dan Aero Cabin Solutions, yang mempunyai keupayaan dan rangkaian yang mantap dalam pasaran penerbangan.

"Kami juga akan meningkatkan aktiviti pemasaran dan usaha kami untuk mendapatkan kelulusan dengan lebih banyak pihak berkuasa penerbangan global.

"Perancangan semasa kami menunjukkan anggaran dua kali ganda hasil untuk segmen penerbangan Pecca pada tahun kewangan 2024.

"Kami menjangkakan untuk memperoleh momentum selanjutnya apabila kami membangunkan kesedaran, penjenamaan, kredibiliti dan keyakinan dengan peserta penerbangan," katanya.

Pada jam 3 petang pada 30 November 2023, harga saham Pecca meningkat kepada RM1.34, menjadikan permodalan pasarannya melebihi RM1 bilion buat kali pertama.

Pecca kini adalah antara beberapa pembekal automotif pure-play tersenarai di Malaysia untuk mencapai kejayaan itu.

Syarikat itu telah disenaraikan di Pasaran Utama pada 19 April 2016, dengan permodalan pasaran RM267 juta. Sejak itu, nilai pasaran Pecca telah meningkat 278 peratus, atau lebih sedikit 3.7 kali ganda.

Sehingga 7 Disember 2023, saham itu telah menyampaikan pulangan terlaras 805 peratus kepada pelabur dalam tempoh lima tahun yang lalu, jauh melebihi Indeks Produk & Perkhidmatan Perindustrian Bursa Malaysia yang mendatar dalam tempoh yang sama.

Mengulas perkara itu, Teoh berkata, pihaknya sudah pasti melangkah jauh sejak Pecca Leather mula-mula diperbadankan pada tahun 2000.

Beliau berkata, menjadi syarikat berbilion ringgit adalah pencapaian penting bagi kumpulan, dan saya ingin mengucapkan tahniah kepada Lembaga Pengarah, Pengurusan, dan semua rakan kongsi dan pelaburnya.

"Kami akan meneruskan evolusi kami daripada syarikat yang memperoleh sebahagian besar pendapatannya daripada pasaran geografi tunggal (Malaysia) dan perniagaan teras tunggal kepada kumpulan terpelbagai yang tidak bergantung pada mana-mana pasaran tunggal, pelanggan atau perniagaan tetapi dengan pelbagai enjin perniagaan dan pasaran untuk memacu pertumbuhan kami.

"Transformasi kami akan membolehkan kami memberikan pulangan yang mampan dan mencipta lebih banyak nilai untuk semua pemegang saham kami," katanya.

Pecca terus menunjukkan kekuatan operasi dan kewangan secara konsisten dengan pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023, keuntungan bersih kumpulan meningkat 55 peratus mencecah RM35.43 juta, satu rekod sejarah.

Pendapatannya pula sebanyak RM221.26 juta, 35 peratus lebih tinggi berbanding RM164.39 juta pada tahun kewangan sebelumnya.

The content is a snapshot from Publisher. Refer to the original content for accurate info. Contact us for any changes.






Related Stocks

BURSA 8.200
PECCA 1.440

Comments

Login to comment.